De vernieuwde entree van Horecawerf Amsterdam

De Horecawerf in Amsterdam is in 23 jaar tijd uitgegroeid tot toonaangevende speler in de hospitality branche. De samenwerking tussen bijna dertig zelfstandige leveranciers in een 3000 vierkante meter grote showroom is inmiddels bij velen bekend. Komende tijd gaat er veel veranderen om in de toekomst ook toonaangevend te blijven.

Initiatiefnemer en voormalig eigenaar Wim Klaasen zag als interieurbouwer 23 jaar geleden al dat ‘het geheel meer is dan de som der delen’. Hij zocht daarom samenwerking met partijen die
hij tijdens zijn werk tegenkwam en bracht ze samen in één showroom. De Horecawerf – waar inspiratie, kennis en expertise gebundeld is voor de horeca- en gastvrijheidsector – was geboren.

Klaasen onderzocht verschillende mogelijkheden om de toekomst van de Horecawerf veilig te stellen en vond in huurder van het eerste uur, Satelliet Meubelen, de geschikte kandidaat. Satelliet heeft immers met het eigen Inspirium in Breda een vergelijkbare samenwerking met verschillende partners onder één dak.

Michel MeijerPer 1 januari heeft Satelliet de Horecawerf dan ook overgenomen. Michel Meijer, voormalige verkoopleider, is aangesteld als directeur Horecawerf. “Veel blijft hetzelfde, maar er gaat toch ook een hoop veranderen”, zegt Michel Meijer aan een tafeltje in één van de volledig ingerichte concepten van de Horecawerf. “De uitwerking en vormgeving wordt anders. Maar het idee dat je met partners samenwerkt die klanten inspireren en elkaar steunen en versterken waar maar mogelijk is, dat blijft fier overeind”.

Vier fases

“We zijn eerst bij alle huidige partners langs geweest om ze van onze plannen te vertellen en te weten te komen wat we in de toekomst van elkaar mogen verwachten. Zo kon iedereen voor zichzelf bepalen of de Horecawerf nieuwe stijl dan nog wel bij ze past”. Wat wordt die nieuwe stijl dan? “We gaan nog meer op de beleving van de klant zitten. Nu is het zo dat iedere huurder een plekje krijgt om zijn of haar diensten of producten te tonen. Straks willen wij dat het concept leidend is en dat alles wat je daar omheen ziet hierop afgestemd wordt. Wat er ook gaat veranderen is dat we meer ruimte bieden aan office-, onderwijs- en zorgomgevingen”, zegt Meijer.

De Horecawerf is de afgelopen jaren organisch gegroeid, als een soort “lappendeken”. “Wij gaan de ruimtes opnieuw indelen om de gasten straks een heldere routing en lay-out te kunnen presenteren. De verbouwing gebeurd in 4 fases. Hiervoor hebben we twee jaar uitgetrokken. Als eerste gaan we de entree en het ontvangstgebied meer de uitstraling van een hotellobby geven. Gastvrijheid staat bovenaan!

Events

Tijdens de rondleiding door de Horecawerf schetst Meijer enthousiast hoe het na de verbouwing gaat worden. Wat daarbij opvalt is dat hij steeds de nieuwe rol van de partners benadrukt.

“Wij zullen meer als gastheer op gaan treden, de klant inspireren met totaalconcepten en helpen hun weg hierin te vinden. Een aantal partners heeft een vaste plaats hier, van de andere partners
verwachten wij dat ze een paar keer per week hier afspreken met hun klanten. Door samen veel bezoek te genereren versterk je de kracht van de Horecawerf”, zegt Meijer.

“Wij gaan ook faciliteren dat we hier groepen kunnen ontvangen voor inspiratie- en kennissessies. Ook kleinere, zakelijke meetings zijn hier mogelijk zolang er maar een relatie is naar hospitalitybeleving en naar de Horecawerf!”

“Natuurlijk houden we wel de waardevolle tradities van de Horecawerf in ere, zoals de immens populaire haringparty. Die blijft dan ook gewoon bestaan”, zo stelt Meijer half Noord-Nederland gerust. Met alle vernieuwingen zijn we klaar voor de toekomst. “Dit NDSM-terrein is volop in ontwikkeling. Daar gaan wij een steentje aan bijdragen. Na de ingrijpende verbouwing komende twee jaar is de Horecawerf klaar voor de toekomst….